De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om in de site te navigeren, of om te voorzien in door jou aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van jouw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker op maat gemaakte reclame en andere informatie te tonen.
kinderen op de fiets rijden op een fietspad

Bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (BFF)

woensdag, 27 juli 2016

Wat is het BFF?

Als functionele fietser wil je een fietsroutenetwerk dat direct, samenhangend, comfortabel en veilig is. De provinciale dienst Mobiliteit en Routenetwerken tekende samen met het Vlaamse Gewest een Limburgs “Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk” (of kortweg BFF) uit. Dit netwerk legt de belangrijkste fietsverbindingen vast in de provincie Limburg. Dit zijn verbindingen tussen de grotere woonkernen en attractiepolen zoals bedrijven, scholen en winkelcentra. De totale lengte van het functionele netwerk in Limburg bedraagt zo'n 2.000 km.
Je kunt binnenkort het BFF raadplegen via het Geoloket.

Er bestaan drie soorten routes op dit netwerk:

  • hoofdroutes: snelle verbindingen tussen twee kernen met een hoog potentieel aan fietsers.
  • bovenlokale functionele fietsroutes: deze routes verbinden woonkernen met attractiepolen zoals dorpskernen, winkelcentra, sportcentra, culturele centra, scholen en bedrijventerreinen. Ze zijn de kortste verbinding en lopen daardoor meestal langs drukke wegen.
  • bovenlokale alternatieve functionele fietsroutes: parallel aan de functionele fietsroutes vind je alternatieve fietsroutes langs rustigere, autoluwe wegen. De fietser kiest dan tussen de kortste (functionele) of de veiligste en aangenaamste (alternatieve) route. In de praktijk zijn de alternatieve routes vaak ook de plaatselijke schoolroutes.

Daarnaast heb je nog lokale functionele fietsroutes. Deze vervolledigen het bovenlokale netwerk (BFF) op gemeentelijk niveau. Ze maken geen deel uit van het BFF maar zijn onmisbaar om het netwerk voor de fietser ook effectief toegankelijk te maken. Elke gemeente bepaalt die lokale functionele fietsroutes in haar mobiliteitsplan.

Beheer en realisatie van het BFF

Beheer

In overleg met Vlaanderen, beheert de provincie het BFF en houdt ze ook de GIS-kaarten bij.
Je kunt binnenkort het BFF raadplegen via het Geoloket.

Netwerkwijzigingen

Het BFF is geen vaststaand netwerk. Nieuwe attractiepolen kunnen ontstaan, verkeerssituaties kunnen wijzigen. Daardoor kan het nodig zijn om het BFF te wijzigen. Gemeenten kunnen zo’n wijziging aanvragen. De commissie die oordeelt over de wijzigingen wordt samengeroepen volgens noodzaak.

Realisatie

Om te komen tot kwaliteitsvolle fietsroutes stelde de Vlaamse overheid richtlijnen op voor de (her)aanleg van fietsroutes. Deze richtlijnen houden rekening met de functie van de weg, de verkeersintensiteit en de snelheid van het gemotoriseerde verkeer. Je vindt het Vademecum voor Fietsvoorzieningen op de website van de Vlaamse overheid.

naar het online platform Limburg in cijfers

Nieuws

dinsdag, 22 september 2020
Wat denk je over de mobiliteit van de toekomst?
Vlaamse mobiliteitsvisie 2040 Het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken werkt aan een Vlaamse mobiliteitsvisie richting 2040. Daarvoor heeft ze jouw hulp nodig! De Vlaamse mobiliteitsvisie...
donderdag, 17 september 2020
Illustratie fiets- en faunaverbinding, © Agentschap Wegen en Verkeer
Aanstaande maandag 21 september 2020 start AWV met de werken op de Europalaan (N771) in Dilsen-Stokkem, ter hoogte van de fietsoversteek van het oud kolenspoor. Het Agentschap Wegen en Verkeer legt er...
donderdag, 17 september 2020
Logo fietssnelweg F74
In het weekend van 12 en 13 september vond een heuse metamorfose plaats ter hoogte van de spoorbrug in Kuringen. Het tweede gedeelte van de oude spoorbrug over het Albertkanaal werd afgebroken. De...