De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om in de site te navigeren, of om te voorzien in door jou aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van jouw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker op maat gemaakte reclame en andere informatie te tonen.

Mobitool voor scholen

Wat is de Mobitool?

De Mobitool is een webapplicatie of digitale tool voor (onder meer) scholen om het verplaatsingsgedrag van leerlingen en ouders te analyseren en de bereikbaarheid van een school in kaart te brengen. Deze inventarisatie geeft een goed zicht op de huidige situatie. De beginsituatie bepaalt voor een groot stuk welke bijkomende maatregelen en initiatieven een school kan nemen naar de toekomst toe om duurzame verplaatsingen te bevorderen.

Naast ondersteuning van het inventariseren van de beginsituatie voorziet de Mobitool eveneens een mobiliteitscalculator waarmee deelnemers, i.c. de leerlingen en/of de ouders, de persoonlijke en maatschappelijke kost van hun woon-schoolverplaatsingen kunnen berekenen. Scholen kunnen dit gebruiken als instrument ter sensibilisatie van de deelnemers.

Tot slot voorziet de Mobitool de mogelijkheid om het potentieel en het draagvlak van eventuele nieuwe mobiliteitsmaatregelen in kaart te brengen. Dit gebeurt door het voorleggen van hypothetische mobiliteitsmaatregelen aan de deelnemers. Ontstaat door deze maatregel een verschuiving in de mobiliteitskeuze? Op basis van de omvang van de respons kunnen scholen de impact van de maatregel op het vlak van de kostprijs en CO2-uitstoot inschatten.

Werkwijze

  • De dienst Mobiliteit en Routenetwerken stelt de Mobitool voor aan alle betrokken partijen (bv. schooldirectie, oudervertegenwoordigingsorgaan, gemeente, politie, werkgroep verkeer/mobiliteit, leerlingenvertegenwoordiging, ...).
  • De school stelt een projectleider aan. De dienst Mobiliteit en Routenetwerken geeft de projectleider toegang tot de Mobitool en geeft deze de nodige instructies over hoe concreet te werk moet gegaan worden.
  • De projectleider maakt in de Mobitool zelf een project aan, bepaalt welke leerlingen deelnemen aan de enquêtering en selecteert de vragen. 
  • De leerlingen en/of ouders worden automatisch uitgenodigd via e-mail: ze krijgen een persoonlijke link om de enquête op te starten en in te vullen.
  • De projectleider kan op elk moment tijdens de bevraging de resultaten en het verloop van de enquêtering opvolgen in de Mobitool.
  • De resultaten van de bevraging worden in de Mobitool omgezet in een aantal grafieken en kaarten.
  • De school bespreekt de resultaten met alle betrokken partijen. Indien gewenst kan de school aan de dienst Mobiliteit en Routenetwerken advies vragen voor het opstellen van een actieplan dat de verkeersveiligheid in de schoolomgeving aanpakt en het gedrag van mensen met betrekking tot milieuvriendelijke mobiliteit probeert te beïnvloeden.

Op dit moment is er (nog) geen demoversie van de Mobitool beschikbaar.

naar het online platform Limburg in cijfers

Nieuws

vrijdag, 05 juni 2020
Limburg, hier groeien ideeen Wil jij mee jouw stempel drukken op Limburg? Wij zoeken toffe collega's
Wil jij samenwerken met toffe collega’s? Sta je met plezier Limburgers te woord? Wil je groeien in je functie? Wil je een stempel drukken op Limburg? Dan is werken bij de provincie Limburg of één van...
dinsdag, 02 juni 2020
Affiche campagne blijven fietsen allemaal: goed bezig
Tijdens de lockdown zijn we massaal beginnen fietsen. De Vlaming heeft zijn fiets ontdekt. Niet alleen om te ontspannen, maar ook voor functionele verplaatsingen naar het werk of de supermarkt. Een...
woensdag, 22 april 2020
Sfeerbeeld uit de vorming
De Mobiliteitscentrale voor Aangepast Vervoer (MAV) startte in maart de jaarlijkse vormingen binnen het “Lerend Netwerk”. Dat Lerend Netwerk werd een aantal jaren geleden in het leven geroepen door de...