De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om in de site te navigeren, of om te voorzien in door jou aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van jouw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker op maat gemaakte reclame en andere informatie te tonen.

De spoorwegbrug van Gellik (Lanaken)

woensdag, 09 juni 2021

BEELD
cirkelvormige radar met draaiende elektromagnetische golven
in de cirkel: de grenzen van de provincie Limburg
rechts en links: oorlogsvliegtuigen en vallende bommen
geluid van elektromagnetische golven

TITEL IN BEELD
“Onder de RADAR”
Lanaken
De spoorwegbrug van Gellik

BEELD
historische luchtfoto van de spoorwegbrug

BEELD
Germain Geelen staat op ongeveer 200 meter van de spoorwegbrug

GERMAIN GEELEN VERTELT
Mijn naam is Germain Geelen en ik ben lid van Erfgoedkring Wiosello. Ons doel is het verleden van Gellik, Veldwezelt en Kesselt vastleggen door middel van archiefonderzoek, maar ook het hedendaagse materiaal zoals hier de brug van Gellik.

BEELD
ingekleurde landkaart van het gebied met aanduiding van het werkingsgebied van Wiosello: Gellik, Veldwezelt en Kesselt videofragment van het spoor met in het verlengde de spoorwegbrug

GERMAIN GEELEN VERTELT
De brug is een vierendeel brug, genaamd naar de uitvinder ingenieur Vierendeel. Typisch aan de brug zijn de gebogen hoeken en dat geeft de sterkte aan de brug.

BEELD
videofragment, close-up van de volledige brug videofragment uitgezoomd met de volledige brug

GERMAIN GEELEN VERTELT
De brug is volledig gemaakt uit staal, uit gewoon betonstaal, staal 35 en de 2 voorste zijn volledig gelast. De eigenlijke brug is volledig geklonken, dat maakte de brug veel steviger en dat was een voorwaarde van de spoorweg.

BEELD
videofragment op ruime afstand van de brug waarbij je ook nog een heel stuk van de spoorlijn ziet videofragment dat in de verte start waarbij je eerst de landschappelijke omgeving ziet, het Albertkanaal onder de brug en eindigt op de brug zelf

GERMAIN GEELEN VERTELT
Het is een stalen brug, de vierendeel brug is 112 m lang en de 2 aparte delen zijn 33 meter. De volledige brug is 178 meter. Op 10 mei is de brug ontploft rond 15 u. in de namiddag. Om deze brug te laten ontploffen hebben ze de landhoofden moeten ondermijnen.

BEELD
historische foto “najaar 1940” waarbij de brug tot ontploffing werd gebracht en grotendeels in het water is beland vooraan op de foto een militair transportvoertuig op rupsbanden met daartegen aanleunend één van de bemanningsleden

GERMAIN GEELEN VERTELT
De brug zelf is op 8 plaatsen ondermijnd om ze eventueel te laten ontploffen. Eind 1940 is hier een nieuwe noodbrug aangelegd zodat de Duitsers gemakkelijk materiaal van Duitsland naar België konden vervoeren.

BEELD
historische foto tijdens de aanleg van de nieuwe noodbrug, diverse bouwmaterialen op de achtergrond en een persoon, met de handen in de zij, die vanop de zijkant toekijkt

GERMAIN GEELEN VERTELT
Door deze brug samen met de sluisbrug in Lanaken en de balkbrug in Maastricht was er een directe verbinding van Duitsland naar België.

BEELD
luchtfoto met een stuk van de spoorweglijn aanduiding op de foto waar de noodbrug zich bevond

GERMAIN GEELEN VERTELT
Ik weet niet of het waar is, maar in 1943 zou er een bom op de brug gelegd zijn. Maar door aankomst van de trein is deze van de brug afgetrild en was het een maat voor niets. In 1945 is een nieuwe noodbrug gelegd en in 1946 is ook begonnen aan de nieuwe brug. Beide lagen op dezelfde landhoofden.

BEELD
historische foto van aan de oever van het kanaal met de nieuwe noodbrug kort voor de bouw van de huidige brug en enkele kleine schepen zijn zichtbaar in het water

beeldfragment vanop afstand van de brug die momenteel nog steeds aanwezig is

TEKST IN BEELD
met dank aan
IOED Kempen en Maasland
Erik Royackers
Wouter Peeters
Erfgoedkring Wiosello
Creative Commons Attribution

www.onderderadar.be
Logo provincie Limburg


Ga terug naar www.onderderadar.be.

Deze functionaliteit is uitgeschakeld door je cookie policy instellingen.
Je kunt deze instellingen aanpassen op de cookie policy pagina.

BEELD
cirkelvormige radar met draaiende elektromagnetische golven
in de cirkel: de grenzen van de provincie Limburg
rechts en links: oorlogsvliegtuigen en vallende bommen
geluid van elektromagnetische golven

TITEL IN BEELD
“Onder de RADAR”
Lanaken
De spoorwegbrug van Gellik

BEELD
historische luchtfoto van de spoorwegbrug

BEELD
Germain Geelen staat op ongeveer 200 meter van de spoorwegbrug

GERMAIN GEELEN VERTELT
Mijn naam is Germain Geelen en ik ben lid van Erfgoedkring Wiosello. Ons doel is het verleden van Gellik, Veldwezelt en Kesselt vastleggen door middel van archiefonderzoek, maar ook het hedendaagse materiaal zoals hier de brug van Gellik.

BEELD
ingekleurde landkaart van het gebied met aanduiding van het werkingsgebied van Wiosello: Gellik, Veldwezelt en Kesselt videofragment van het spoor met in het verlengde de spoorwegbrug

GERMAIN GEELEN VERTELT
De brug is een vierendeel brug, genaamd naar de uitvinder ingenieur Vierendeel. Typisch aan de brug zijn de gebogen hoeken en dat geeft de sterkte aan de brug.

BEELD
videofragment, close-up van de volledige brug videofragment uitgezoomd met de volledige brug

GERMAIN GEELEN VERTELT
De brug is volledig gemaakt uit staal, uit gewoon betonstaal, staal 35 en de 2 voorste zijn volledig gelast. De eigenlijke brug is volledig geklonken, dat maakte de brug veel steviger en dat was een voorwaarde van de spoorweg.

BEELD
videofragment op ruime afstand van de brug waarbij je ook nog een heel stuk van de spoorlijn ziet videofragment dat in de verte start waarbij je eerst de landschappelijke omgeving ziet, het Albertkanaal onder de brug en eindigt op de brug zelf

GERMAIN GEELEN VERTELT
Het is een stalen brug, de vierendeel brug is 112 m lang en de 2 aparte delen zijn 33 meter. De volledige brug is 178 meter. Op 10 mei is de brug ontploft rond 15 u. in de namiddag. Om deze brug te laten ontploffen hebben ze de landhoofden moeten ondermijnen.

BEELD
historische foto “najaar 1940” waarbij de brug tot ontploffing werd gebracht en grotendeels in het water is beland vooraan op de foto een militair transportvoertuig op rupsbanden met daartegen aanleunend één van de bemanningsleden

GERMAIN GEELEN VERTELT
De brug zelf is op 8 plaatsen ondermijnd om ze eventueel te laten ontploffen. Eind 1940 is hier een nieuwe noodbrug aangelegd zodat de Duitsers gemakkelijk materiaal van Duitsland naar België konden vervoeren.

BEELD
historische foto tijdens de aanleg van de nieuwe noodbrug, diverse bouwmaterialen op de achtergrond en een persoon, met de handen in de zij, die vanop de zijkant toekijkt

GERMAIN GEELEN VERTELT
Door deze brug samen met de sluisbrug in Lanaken en de balkbrug in Maastricht was er een directe verbinding van Duitsland naar België.

BEELD
luchtfoto met een stuk van de spoorweglijn aanduiding op de foto waar de noodbrug zich bevond

GERMAIN GEELEN VERTELT
Ik weet niet of het waar is, maar in 1943 zou er een bom op de brug gelegd zijn. Maar door aankomst van de trein is deze van de brug afgetrild en was het een maat voor niets. In 1945 is een nieuwe noodbrug gelegd en in 1946 is ook begonnen aan de nieuwe brug. Beide lagen op dezelfde landhoofden.

BEELD
historische foto van aan de oever van het kanaal met de nieuwe noodbrug kort voor de bouw van de huidige brug en enkele kleine schepen zijn zichtbaar in het water

beeldfragment vanop afstand van de brug die momenteel nog steeds aanwezig is

TEKST IN BEELD
met dank aan
IOED Kempen en Maasland
Erik Royackers
Wouter Peeters
Erfgoedkring Wiosello
Creative Commons Attribution

www.onderderadar.be
Logo provincie Limburg